داده کاوی تکنیک های مختلفی دارد که با گذشت زمان در حال به روزرسانی هستند. در این بخش قصد داریم شما را با چندین تکنیک مهم در داده کاوی آشنا کنیم. یکی از تکنیک های مهم در داده کاوی این است که شما می توانید با استفاده از طبقه بندی، کلاس های مختلفی را در نظر بگیرید. برای این کار کافی است تا بتوانید با استفاده از ویژگی های مختلف تمامی آیتم ها را در دسته بندی قرار دهید.
داده کاوی، اهمیت و تاثیر آن در دنیای دیجیتال را بشناسید
سلام در این مطلب قصد داریم به اهمیت داده کاوی و تاثیر آن در صنایع مختلف بپردازیم. داده کاوی در دنیایی که روز به روز فعالیت های آن در حال دیجیتالی شدن است، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این که بیشتر با این مفهوم آشنا شوید، با یک مثال این مطلب جذاب را شروع می کنیم. بنابراین حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. تصور کنید که شما میزان بالایی اطلاعات در امور مختلف را در دفتر خود ثبت کرده اید؛ حال قصد دارید با استفاده از تمامی اطلاعات موجود در دفتر خود به الگوهای تکرار و روند های جالب دست پیدا کنید باید تمامی اطلاعات را آنالیز کنید. داده کاوی نیز به همین منظور است، شما می توانید با دسترسی داشتن به منبع عظیمی از داده های مختلف، به الگوهای جالبی دست پیدا کنید که کاربردهای مختلف دارند. برای آشنایی بیشتر ادامه این مطلب را مطالعه کنید.
استفاده از داده کاوی چه کاربردهایی دارد
داده کاوی در دنیای امروزی در بیشتر حوزه ها مانند کسب و کارهای مختلف تحقیقات علمی و امنیت ملی کاربردهای مختلفی دارد که سبب به وجود آمدن تغییراتی عظیمی شده است. برای این که بیشتر با این مفهوم آَشنا شوید چند ویژگی اصلی داده کاوی در ادامه آورده شده است:
- تشخیص و شناسایی کردن الگوهای مختلف
- استفاده از داده ها برای تخمین خروجی
- استفاده از داده ها برای تولید داده قابل اجرا
- امکان آنالیز کردن منابع اطلاعاتی عظیم
استفاده از داده کاوی برای شرکت ها می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. به عنوان مثال شرکت های بزرگ از این مفهوم برای آنالیز کردن بازار برای آینده و بررسی رقبا استفاده می کنند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. به همین دلیل می توانند پیش بینی های خوبی از آینده بازار داشته باشند. داده کاوی همانطور که گفته شد در حوزه های مختلفی مانند حوزه های اقتصادی و سیاسی و ... وارد شده است. استفاده از این مفهوم در دنیای بورس نیز سبب ایجاد تغییرات عمده ای برای تریدرها شده است.
شرکت ها با استفاده از داده کاوی مناسب و تکنیک های هوش مصنوعی، به یکی از مهم ترین دست آوردها به نام شناخت مشتریان سود آور برسند. استفاده از این تکنیک می تواند محصولات پرفروش یک شرکت را نمایان کند و همچنین مشتریانی که به عنوان مشتریان وفادار شناخته می شوند نیز نشان داده شوند. به علاوه استفاده از داده کاوی می تواند سودآوری محصولات را نیز بررسی کند. در نظر داشته باشید که با شناخت مشتریان قدیمی و وفادار خود می توانید از الگوی سبد خرید آن ها با خبر شوید.
معرفی برخی از تکنیک های داده کاوی
داده کاوی تکنیک های مختلفی دارد که با گذشت زمان در حال به روزرسانی هستند. در این بخش قصد داریم شما را با چندین تکنیک مهم در داده کاوی آشنا کنیم. یکی از تکنیک های مهم در داده کاوی این است که شما می توانید با استفاده از طبقه بندی، کلاس های مختلفی را در نظر بگیرید. برای این کار کافی است تا بتوانید با استفاده از ویژگی های مختلف تمامی آیتم ها را در دسته بندی قرار دهید.
الگوریتم هایی که در تکنیک داده کاوی استفاده می شود، خودآموز است. به عبارت دیگر می تواند روش برچسب زنی یا همان طبقه بندی را بیاموزند. یکی دیگر از تکنیک هایی که در داده کاوی استفاده می شود، خوشه بندی است. این تکنیک که در علم داده کاوی با نام کلاستر نیز شناخته می شود، بر اساس ذات داده ها انجام می شود.
به عبارت دیگر ذات داده ها در تکنیک کلاستر باعث به وجود آمدن دسته های مختلف می شود. به عنوان مثال دسته ای از مشتریان شما به خرید با کمیت بالا ولی قیمت پایین علاقه دارند، تمامی این موارد در یک دسته قرار می گیرند. یک تکنیک دیگر که در داده کاوی از اهمیت بالایی برخوردار است، یادگیری تقویتی است. این تکینک سعی دارد تا با استفاده از اطلاعات موجود و انجام برخی از عملیات های پیچیده اقدام به کشف اطلاعات جدید کند. داده کاوی در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی کاربردهایی دارد که می تواند آینده بشر را تغییر دهد.
با داده کاوی هوشمندتر شوید
اگر می خواهید به یک شرکتی تبدیل شوید که تمامی اطلاعات را به خوبی آنالیز می کند و با استفاده از تکنیک های مختلف نرخ فروش خود را بیشتر می کند، حتما به دنبال استفاده از داده کاوی باشید. این مفهوم در دنیای دیجیتالی، کاربردهای مختلفی دارد. به عنوان مثال با استفاده از اطلاعات مناسب و داده کاوی می توانید به لیستی از مشتریان خود دست پیدا کنید که به خرید با قیمت بالا اما تعداد کم علاقه دارند.
2 دیدگاه:
دیدگاه خود را بیان کنید