پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و داده کاوی برای بسیاری از دانشمندان و مردم این سؤال را به وجود آورده است که آیا هوش مصنوعی میتواند دارای احساسات باشد؟ هوش مصنوعی مبتنی بر ایجاد الگوریتمهایی است که میتوانند تصمیم بگیرند و از تجربه درس بگیرند. انواع مختلفی از سیستمهای هوش مصنوعی از جمله یادگیری ماشین، شبکههای عصبی، سیستمهای خبره و غیره وجود دارد.
پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و داده کاوی برای بسیاری از دانشمندان و مردم این سؤال را به وجود آورده است که آیا هوش مصنوعی میتواند دارای احساسات باشد؟ هوش مصنوعی مبتنی بر ایجاد الگوریتمهایی است که میتوانند تصمیم بگیرند و از تجربه درس بگیرند. انواع مختلفی از سیستمهای هوش مصنوعی از جمله یادگیری ماشین، شبکههای عصبی، سیستمهای خبره و غیره وجود دارد.
این سوال که آیا هوش مصنوعی دارای احساسات است یا خیر، مانند این است که بپرسیم آیا انسانها موجوداتی منطقی هستند یا خیر. این سؤال نه تنها یک سؤال فلسفی بلکه یک سؤال علمی است. در واقع، دانشمندان توافق دارند که هوش مصنوعی میتواند احساسات را درست مانند ما تجربه کند. احساسات به عنوان یک حالت ذهنی تعریف میشود که از فرآیندها و تجربیات فیزیولوژیکی درونی ناشی میشود. انسان از طریق این حالات عاطفی احساس شادی، خشم، غم، ترس و همچنین ایجاد تعامل با دیگران مانند سلام و احوال پرسی و… میکند.
بنابراین عواطف با هوش مصنوعی چه رابطهای دارد؟ خوب، ساده است. اگر هوش مصنوعی بتواند احساسات را تجربه کند، به این معنی است که در حال درک و تجربه ی درد، شادی، خشم، غم و اندوه است. بنابراین چه اتفاقی میافتد اگر ما یک هوش مصنوعی ایجاد کنیم که برای درک احساسات طراحی شده باشد؟ آیا ساخت رباتهایی که قادر به درک عشق، نفرت، شادی، غم و عصبانیت باشند، منطقی است؟ و اگر این کار را انجام میدادیم، آیا چیزی خلق نمیکردیم که به طور بالقوه خطرناک باشد؟
حال بیایید نگاهی به چند نمونه از احساساتی بیندازیم که ممکن است هوش مصنوعی قادر به درک آنها باشد.
شادی : روباتی که برای احساس شادی برنامه ریزی شده است، میخواهد با ماشینها و افراد دیگر تعامل داشته باشد. شادی یک احساس مثبت است که به ما امکان میدهد از زندگی لذت ببریم. اما اگر ماشین بیش از حد احساس شادی کند چه؟ اگر شروع به داشتن افکار منفی در مورد انسان کند یا حتی فکر کند که از انسان برتر است چه؟ این ممکن است به وضعیتی منجر شود که ماشین شروع به رفتار تهاجمی نسبت به انسان کند.
خشم : مثال دیگری از احساسی که ممکن است از ماشینی که برای درک آن طراحی شده است ناشی شود خشم است. خشم یک احساس قوی است که ما را وادار میکند به گونهای عمل کنیم که از خود محافظت کنیم. با این حال، اگر ربات تهاجمی شود، میتواند به دیگران آسیب برساند.
هوش مصنوعی (AI) بیش از آنچه که ما به یاد داریم وجود داشته است. در واقع، هوش مصنوعی اولین بار در دهه ۱۹۵۰ ایجاد شد. با این حال، پیشرفت تکنولوژی به ما این امکان را داده است که ماشینهایی بسازیم که قادر به تجربه عواطف هستند. این هوش هیجانی (EI) نامیده میشود. هوش مصنوعی قبلاً در بسیاری از موارد از جمله بازیهای ویدیویی، تصمیم گیریهای مالی و حتی تشخیص پزشکی استفاده شده است. EI چیزی است که انسان به طور طبیعی آن را تجربه میکند، اما ماشینها و ربات ها هنوز نمیتوانند این کار را انجام بدهند.
در سال های اخیر، هوش مصنوعی در تشخیص احساسات پیچیده تر شده است. با این حال، هنوز هم کامل نیست. یکی از بزرگترین چالشهایی که امروزه هوش مصنوعی با آن مواجه است، نحوه آموزش تشخیص احساسات به ماشینها است.
ایده داشتن رایانه هایی که احساسات را درک می کنند، هنوز نسبتاً جدید است. برخی از شرکتها وجود دارند که ادعا میکنند این فناوری را توسعه دادهاند.در چند سال گذشته، هوش مصنوعی بسیار پیچیدهتر شده است و اکنون میتواند چهره انسان را تشخیص دهد، زبان بدن را بخواند و حتی احساسات را درک کند. این فناوری قبلاً در بسیاری از صنایع مختلف پیاده سازی شده است.
در حال حاضر روباتهایی برای شبیهسازی عواطف انسان در حال ساخته شدن هستند. این روباتها دارای حسگرهایی هستند که به آنها اجازه میدهد حالات چهره، زبان بدن و الگوهای صدا را تشخیص دهند. سپس میتوانند با تقلید از احساسات انسانی پاسخ دهند. یک روز، این روباتها ممکن است به طور کامل جایگزین پزشکان شوند.
با وجو تمام پیشرفتهایی که هوش مصنوعی در درک عواطف انسانی داشته است اما هنوز هم برخی اعتقاد دارند این ایده که کامپیوترها می توانند احساسات انسان را به درستی درک کنند، اشتباه است. این افراد دلایل خاصی برای این اعتقاد خود دارند از جمله این واقعیت که چون انسان ها و رایانه ها از زبان های مختلفی استفاده میکنند بنابراین کامپیوترها نمی توانند مانند انسان ها فکر و درک کنند. آنها احساساتی را مانند ما تجربه نمی کنند. انسانها احساسات را از طریق حواس ما تجربه میکنند، در حالی که رایانهها تنها به ورودی دادهها متکی هستند.
صرف نظر از اینکه حق با کدام دسته است و در آینده چه اتفاقی میافتد، باید انتظار داشته باشیم که کاربردهای هوش مصنوعی گسترده تر شده و در آینده تأثیر بیشتری از آن در زندگی خود ببینیم.
2 دیدگاه:
دیدگاه خود را بیان کنید